
Kaip formuoti vaikų skaitymo įpročius?
Skaitymo nauda – neabejotina. Daugybė tyrimų rodo, jog skaitymas ne tik stiprina dėmesio koncentraciją, gerina atmintį, ugdo kritinį mąstymą, plečia žodyną, bet ir skatina kūrybiškumą, ugdo empatiją, skatina teigiamas emocijas. Tiek daug pliusų, bet vis dar į skaitymo skatinimą žiūrima per pirštus arba tai paliekama daugiausia ugdymo įstaigų atsakomybei.
Čia tik mano subjektyvi nuomonė, tyrimais neįrodyta, bet, manau, kad didžiausia tikimybė, kad vaiko gyvenime skaitymas taps neatsiejama jo dalis tuomet, kai bus skaitoma namie, nuosekliai, nuo pat mažų dienų.
Štai keli patarimai iš mūsų šeimos gyvenimo, kurie tikrai bus girdėti ir nebus it burtažodžiai, kuriuos ištarus, vaikas iškart pamils skaitymą, bet mums jie veikė ir veikia lig šiol.
- Skaitykite kartu garsiai (net tada, jei vaikas jau geba skaityti ir savarankiškai!) – bent kelis puslapius per vakarą. Aš sau esu pasižadėjus, kad vaikams skaitysiu garsiai tiek, kiek jie norės ir prašys, nes skaitymas – dalinimasis, laikas kartu ir nemanau, kad tam yra amžiaus ribos.
- Pasirinkite jaukią vietą skaitymui – smagiai sudribkite sofoje, fotelyje ar ant kilimo. Gal po pledu, gal įsijungus spalvotą lempelę?
- Įtraukite skaitymą į kasdienę rutiną – net ir 15-20 minučių skaitymo per dieną formuoja įprotį. Kai vaikai mokosi skaityti savarankiškai, svarbus ir įgūdžių įtvirtinimas – mes praktikuodavome skaityti garsiai pakaitomis.
- Kalbėkite apie knygas, tik šiukštu nedarykite iš to tardymo: „Koks šios knygos moralas? Ką autorius norėjo pasakyti?“ Geriau nuoširdžiai smalsauti, kas šioje knygoje buvo juokingiausia ar trumpai aptarti veikėjus – „ką būtum padaręs tu?“, istorijos pabaigą – „kaip pabaigą perrašytum tu?“. Arba ieškoti jausmų, kurie kilo skaitant knygą – kur slėpėsi džiaugsmas, kur baimė, o kur liūdesys?
- Manau, kad labai labai svarbu leisti vaikui rinktis knygas pačiam. Maniškiai norėdavo ir ne aukščiausios literatūrinės vertės komiksų arba adaptuotų pasakų apie princeses, kuriose daugiau dėmesio skiriama puslapių dekorui nei kokybiškam vertimui. Ir aš visada leisdavau rinktis, šalia parūpindama ir vertingesnių skaitinių. Tik vartykite, skaitykite, tik atraskite džiaugsmą, o skonis susiformuos palaipsniui.
- Mažesniems vaikams knygos turi būti fiziškai lengvai pasiekiamos, kad jie galėtų kada panorėję jas išsitraukti, kraustyti ir pan. Tad neužkelkite jų ant aukštų lentynų ir nelaikykite uždarytų spintose.
- Kurkite mažas staigmenas. Siurprizas, susijęs su knygos tema gali motyvuoti ar sustiprinti džiugias emocijas. Būtent dėl to ir sukūriau skaitom skaitom knygų dėžutę – kad vaikas lauktų naujos knygos, kaip savo gimtadienio, kaip naujo nuotykio.
- Fiksuokite skaitymo pasiekimus – kurkite skaitymo kalendorius, progreso žemėlapius, klijuokite lipdukus ir pan. Vieną tokį visada rasite ir skaitom skaitom dėžutėje!
- Ir, be abejo, rodykite pavyzdį savo vaikams – skaitykite ir patys!